Kiedy pod autem pojawia się plama, może to oznaczać poważną usterkę lub prostą do usunięcia nieszczelność. Niekiedy o wycieku płynu dowiadujemy się nie z widocznej plamy, ale ze wskaźników na desce rozdzielczej. Podpowiadamy, jakie elementy mogą odpowiadać za ich powstawanie – poniżej zgromadziliśmy kilka przykładów. Niemniej jednak, zachęcamy do kontroli samochodu w każdym przypadku, nie zawsze bowiem można łatwo określić zasięg awarii tylko na podstawie oględzin wzrokowych.
Plamy oleju
Ubytek oleju to zawsze zagrożenie poważnych uszkodzeń, dlatego nigdy nie wolno bagatelizować jego wycieku. Koniecznie trzeba skontrolować ilość oleju, aby zapobiec zatarciu silnika lub jego osprzętu.
W przypadku tłustych plam oleju pod samochodem przyczyn może być wiele, zazwyczaj winowajcą okazują się przetarte lub poluzowane przewody (lub ich mocowanie) doprowadzające olej do elementów takich jak np. turbosprężarka.
Olej może wyciekać nie tylko z przewodów – częstą przyczyną są uszczelki – np. w misce olejowej, wale korbowym lub pokrywie zaworów – elementy te z czasem parcieją tracąc szczelność i są narażone na zmiany temperatur, co przyspiesza ich zużycie. Rzadziej winę ponosi pęknięta miska olejowa – mimo zabezpieczenia i mocnej konstrukcji, czasem ulega zniszczeniu przy szybkim podjeżdżaniu lub zjeżdżaniu z wysokich krawężników – ale jest to przypadek skrajny i kierowca czuje silne uderzenie.
Plamy oleju mogą również powstawać wskutek wycieku oleju ze skrzyni biegów – zwłaszcza na jej połączeniu z silnikiem – simering pełniący rolę uszczelniającą jest poddawany nie tylko zmianom temperatury, ale również drganiom i przeciążeniom. W przypadku skrzyni biegów nie ma możliwości sprawdzenia poziomu oleju – trzeba okresowo kontrolować stan jej obudowy w serwisie (np. podczas przeglądu lub innej naprawy), aby stwierdzić, czy nie doszło do jakichś uszkodzeń powodujących wyciek i niedostateczne smarowanie.
Plama oleju może stanowić rezultat wycieku z mechanizmu różnicowego – w przypadku aut z tylnym napędem – w okolicach tylnej osi. Przyczyną najczęściej bywają zużyte uszczelniacze, zwłaszcza jeżeli zaniedbywana jest regularna wymiana oleju w dyferencjale. Dodatkowym potwierdzeniem będzie hałas dobiegający z okolic napędzanej osi podczas jazdy.
Olej może wyciekać również z klimatyzacji – tutaj przyczyną są najczęściej przewody i uszczelniacze sprężarki – niedobór smarowania skutkuje jej zatarciem i nieodwracalnym uszkodzeniem. Dodatkowym kosztem w przypadku wycieku (poza naprawą i dolaniem oleju) jest również oczyszczenie, osuszenie całego układu i uzupełnienie czynnika chłodzącego.
Smar
Ślady smaru na ziemi najczęściej powodowane są przez uszkodzone gumowe osłony przegubów półosi napędowych. Do ich uszkodzeń dochodzi nie tylko w wyniku procesu parcenia gumy – są one narażone na uszkodzenia mechaniczne – na przednich osiach poddawane są odkształceniom się w trakcie skręcania, a także narażone są na zmienne skrajne warunki atmosferyczne.
Woda i inne płyny
Najczęściej plama wody pod autem (zwłaszcza w upalne dni) oznacza prawidłową pracę klimatyzacji – to woda odprowadzana z parownika. Czasem jednak nie jest to woda, tylko inne płyny konieczne do poprawnego działania poszczególnych systemów. do najczęstszych wycieków należy płyn chłodniczy z układu chłodzenia. Można bardzo łatwo to potwierdzić poprzez skontrolowanie poziomu płynu chłodniczego w zbiorniczku pod maską. Wyciek najczęściej spowodowany jest pękniętymi przewodami, utratą szczelności na łączeniach. Czasem przyczyną jest uszkodzona chłodnica, której delikatna budowa i umieszczenie z przodu auta powoduje jej podatność na zniszczenie.
Plama płynu hamulcowego może oznaczać pogorszenie lub utratę możliwości hamowania, co ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo. Do wycieku dochodzi najczęściej przy zaciskach oraz łączeniach przewodów hamulcowych o zróżnicowanym stopniu sztywności. Mogą go powodować również skorodowane przewody metalowe lub w miejscach, gdzie guma miękkich przewodów hamulcowych sparciała. Jako, że ten system ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, powinno się okresowo kontrolować nie tylko ilość płynu hamulcowego w układzie hamulcowym, ale również sprawdzać stan przewodów i połączeń. Najlepiej dokonać tego przy okazji naprawy lub okresowego serwisu czy wymiany płynów – doświadczony mechanik łatwo oceni stan układu hamulcowego oraz ilość płynu.
Rzadszą przyczyną wycieku jest płyn hydrauliczny w układzie wspomagania kierownicy – jego niedostateczny stan każdy kierowca z łatwością wyczuje poprzez zmianę we wspomaganiu. Wyciek najczęściej powodują uszkodzone uszczelniacze w miejscach połączenia przekładni kierowniczej z drążkami oraz gumowe osłony. Warto kontrolować stan tych ostatnich przy okazji przeglądów lub napraw.
Dbaj o stan techniczny samochodu
Nie należy lekceważyć nawet najmniejszych wycieków w samochodzie – często może się okazać, że niewielkie plamy widoczne spowodowane są poprzez większy ubytek płynów, który nie jest widoczny bez demontażu różnych osłon, czy obudów. Ich może doprowadzić nie tylko do pogorszenia się właściwości jezdnych czy zmniejszenia komfortu, lecz może bezpośrednio i bardzo realnie wpływać na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem. Dlatego przy okazji serwisu lub naprawy, warto poprosić mechanika w warsztacie o skontrolowanie ogólnego stanu samochodu.
W celu usunięcia usterek lub serwisu, zapraszamy do naszego warsztatu – nasi mechanicy zajmą się Państwa autem w sposób kompleksowy i sprawdzą poszczególne elementy wpływające zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort kierowcy i pasażerów. Zapraszamy do kontakt z Biurem Obsługi Klienta pod nr 58 320 16 16.