Ruszanie i jazda
Pamiętajmy, aby spokojnie ruszając unikać jazdy na tzw. półsprzęgle (dotyczy skrzyni manualnej) – czyli wciskając gaz przed całkowitym puszczeniem pedału sprzęgła. Taki sposób jazdy (często również podczas parkowania) powoduje szybkie zużycie sprzęgła, a w skrajnym przypadku może dojść do jego spalenia – koszty wymiany mogą być spore.
Zanim płyny w naszym samochodzie osiągną optymalną temperaturę pracy, a olej dotrze do wszystkich elementów, które wymagają smarowania, można przejechać kilka, a czasem nawet kilkanaście kilometrów. W tym czasie należy unikać wysokich obrotów i forsownej jazdy – bardzo niekorzystnie wpływa to na trwałość wielu podzespołów. Najlepiej stosować obroty zalecane przez producenta, można średnio przyjąć, że okolice 1500-2000 obrotów na minutę to w większości przypadków optymalny wybór.
Bardzo niekorzystne jest gwałtowne przyspieszanie z niskich obrotów – mocne wciśnięcie pedału gazu przy niskich obrotach obciąża wał korbowy (i panewki) – najlepiej przyspieszać stopniowo, równomiernie, ale zdecydowanie – dzięki temu wykorzystamy silnik w sposób optymalny, bez nadmiernego obciążania, a zużycie paliwa będzie na rozsądnym poziomie. Należy też unikać gwałtownego wysprzęglania – pedał należy puszczać spokojnie i w miarę jednostajnie – dotyczy to zwłaszcza aut (a w największym stopniu turbodiesli) wyposażonych w koło dwumasowe – powoduje to przyspieszone zużycie (zwłaszcza przy niższych obrotach), a w skrajnych przypadkach – jego całkowite zniszczenie.
Zatankuj, jeżeli wyświetli się informacja o rezerwie paliwa. Unikaj jazdy „na oparach”, ponieważ na dnie zbiornika może gromadzić się osad oraz woda – zwłaszcza w ciepłe dni (skrapla się wilgoć z powietrza obecnego w zbiorniku), które mogą być zassane do silnika przez pompę paliwową.
Wszelkie nietypowe odgłosy powinny być zweryfikowane – w większości przypadków nawet drobne awarie generują stuki, popiskiwania, itp., można wyczuć lub usłyszeć nierównomierną pracę silnika lub innych elementów. Warto szybko usuwać nawet niewielkie problemy – mogą one prowadzić do kolejnych uszkodzeń – drgania przenoszą się na inne, często wrażliwe elementy, co powoduje szybsze zużycie lub nieodwracalne zniszczenie.
Skrzynia biegów
Aby manualna skrzynia biegów dłużej działała bez konieczności ingerencji mechanika, warto biegi zmieniać zdecydowanym, ale nie gwałtownym ruchem. Podczas jazdy unikajmy trzymania nogi na pedale sprzęgła – od tego jest miejsce po jego lewej stronie. Nawet niewielki, stały nacisk powoduje jego ciągłą pracę, a co za tym idzie – przyspieszone zużycie. Podobnie jest z lewarkiem zmiany biegów – wodziki naciskają na przesuwkę biegu – zużywa się widełki wybieraka oraz przesuwka, mogą również powstawać luzy poprzez stałe przenoszenie się drgań na wewnętrzne mechanizmy wybierania biegów. Dlatego najlepiej ręce trzymać na kierownicy – wydłużymy żywotność elementów napędowych i zwiększymy nasze bezpieczeństwo.
Jeżeli auto wyposażone jest w automatyczną skrzynię biegów – podczas jazdy nie wrzucaj na luz – spada wówczas ciśnienie oleju niezbędnego do smarowania jej elementów. Między innymi dlatego również samochodu z automatem nie powinno się holować
Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, pamiętajmy również o tym, aby przy zmianie kierunku jazdy (wstecz/do przodu) najpierw całkowicie zatrzymać pojazd – zmiana biegu na wsteczny podczas powolnego toczenia się w przód (i odwrotnie) niepotrzebnie przeciążamy wiele elementów i mocno przyspieszamy ich zużycie. W skrajnych przypadkach kompletnie zniszczymy przekładnię.
Jazda po złych drogach
Jeżeli twoja trasa prowadzi przez drogi kiepskiej jakości – zdejmij nogę z gazu. Nie tylko złagodzisz dyskomfort swój i pasażerów – na takiej nawierzchni koła często tracą na chwilę przyczepność – pogarsza się stabilność i prowadzenie w zakrętach. Szybka jazda to prowokowanie do uszkodzeń – głównie układu zawieszenia, ale nie tylko. Przy dużych wybojach można nie tylko zniszczyć zawieszenie, ale również elementy, które są nisko zamocowane pod autem (np. miska olejowa, bak paliwa, podwieszone koło zapasowe, itp.).
W przypadku pokonywania odcinków o luźnej nawierzchni (szutrowa, żwir, itp.) przy stosunkowo niewielkiej prędkości spod kół z dużą prędkością wylatują kamyki, które stopniowo zdzierają zabiezpieczenie antykorozyjne z podwozia i progów, powodując szybszą korozję.
Dziurawe i nierówne drogi to niestety częsty widok. Dojeżdżając do dziury lub wyboju w jezdni należy zwolnić hamulec (hamujemy i wytracamy prędkość przed przeszkodą) – przejechanie z wciśniętym hamulcem powoduje szybsze zużycie zawieszenia – podczas hamowania elementy zawieszenia są „ściśnięte” i nie mogą zamortyzować skoku w celu obniżenia oddziałujących sił.
Podczas deszczu, kiedy tworzą się duże kałuże należy przejeżdżać przez nie ostrożnie – nie tylko dlatego, aby nie ochlapać przechodniów, ale również ze względu na niebezpieczeństwo wjechania w dziurę, której nie widać pod wodą. Szybki przejazd przez kałużę powoduje również pryskanie wody na większość elementów podwozia, układ napędowy oraz przewody elektryczne – woda może zostać zassana do silnika (nawet niewielka ilość może być krytyczna), niektóre słabiej zabezpieczone elementy w górnych częściach silnika mogą szybciej korodować lub śniedzieć oraz spowodować zwarcia w instalacji elektrycznej lub jej słabiej zabezpieczonych elementach. Ponadto, przy długiej jeździe rozgrzane elementy gwałtownie schłodzone wodą mogą pęknąć lub odkształcić się. Sztandarowym przykładem są tu tarcze hamulcowe.
Kończenie jazdy
Podczas parkowania uważaj na krawężniki – wjeżdżaj na nie powoli i ostrożnie – łatwo jest uszkodzić oponę lub znacznie ją osłabić, zwłaszcza przy zbyt niskim ciśnieniu. Pęknięcie boku opony lub pojawienie się na nim bąbli dyskwalifikują ją całkowicie – nie można naprawić takiego uszkodzenia.
Jeżeli Twoja podróż była forsowna, zwłaszcza w przypadku jazdy autostradą – ważne, aby kilka ostatnich kilometrów przejechać spokojnie, aby dać czas schłodzić się poszczególnym elementom. Szczególnie dotyczy to turbiny (o ile jest na wyposażeniu) – zatrzymanie po długiej pracy zatrzymanie oleju przy jej wysokiej temperaturze powoduje koksowanie i wytworzenie się osadów m.in. na łożyskach, co znacząco skraca jej żywotność.
Pokonanie ostatniego odcinka przy delikatnym używaniu hamulców wydłuża ich trwałość. Tarcze, zwłaszcza po dużej ilości hamowań, mocno się rozgrzewają – spokojna jazda pozwoli im się stopniowo wychłodzić i nie spowoduje ich odkształcenia.
Zapraszamy na kontrolę stanu samochodu do naszego warsztatu. W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta pod nr 58 320 16 16.