Teorii związanych z wymianą oleju silnikowego jest cała masa. Ma ją w zasadzie każdy kolejny mechanik. Jedni stawiają na sprawdzone produkty krajowe, o dobrych cenach. Jeszcze inni odżegnują się od tańszych olejów silnikowych i sięgają po markowe produkty z górnej półki. I o ile marka oleju silnikowego nie jest najważniejsza, o tyle już sama wymiana oleju to czyność obowiązkowa dla zachowania silnika w najlepszej kondycji. Wiedzą o tym serwisanci z Grupy JANISZ. Tylko jak rozczytac oznaczenie na bańce oleju? Pomożemy!
Oznaczenia na oleju silnikowym
Zacznijmy od tego, że pierwszym parametrem, na który powinno się zwrócić uwagę, jest lepkość oleju silnikowego. Im jest ona mniejsza, tym mniejsze opory oleju,silnika podczas rozruchu i jego pracy. Oleje silnikowej o bardzo niskiej lepkości lepkości mają oznaczenie np.: 0W-30, 5W-30, 0W-40 i posiadają wyjątkowe własności ochronne w niskich temperaturach dla silnika. 5W-40 to kompromis, czyli oleje o średnim poziomie lepkości – dość popularne w naszym kraju. 10W-40, 15W-40 to większa lepkość i większe opory ruchu – zdecydowanie to najpopularniejsza grupa klasyfikacyjna. 20W-50 to bardzo duża lepkość i duże opory ruchu, ale także lepsza ochrona silnika w wysokich temperaturach. Tego typu oleje przeznaczne są do pojazdów, które pracują w ciężkich warunkach.
Jakość oleju silnikowego
Kolejna kwestia to jakość oleju silnikowego, nie mierzona jest konkretną marką. Klasy jakości mogą być opisane zgodnie z normami ACEA oznaczające zwyczajnie Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów lub API – rozwiązując skrót: Amerykański Instytut Naftowy. Te instytucje rozdzielają oleje na przeznaczone do silników benzynowych (oznaczenie A), do silników wysokoprężnych (litera B) i silników benzynowych z układami katalitycznymi oraz Diesla z filtrami DPF (litera C). Po literze pojawia się cyfra w zakresie 1-5 (dla klasy C od 1 do 4), klasy te informują o zróżnicowanych parametrach zabezpieczenia przeciwzużyciowego, a także o oporach wewnętrznych oleju, co bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa i kondycje naszego silnika.
W przypadku klas jakości wg API oleje do silników benzynowych są legitymowane literą S i kolejną literą alfabetu, np. SJ (im dalsza litera, tym wyższa jakość oleju). Dokładnie tak samo jest z olejami do silników o zasilaniu paliwem Rudolfa Diesla, ich oznaczenie zaczyna się od litery C i kończy kolejną literą, np. CG. Dziś najwyższe klasy wg API to SN i CJ-4.
Znaczna ilość manufaktur samochodowych i producentów pojazdów wprowadza własne normy, oparte o testy na hamowniach silnikowych oraz testy drogowe. Tego typu normy mają m.in. Volkswagen, MAN, Renault czy Scania. Jeżeli na opakowaniu znajdują się aprobaty producentów oznacza to, że dany olej przeszedł surowe testy sprawdzające jego właściwości.
Oleje rekomendowane dla marek
Na opakowaniu może znaleźć się także informacja o rekomendacjach producentów. Castrol od lat współpracuje z producentami samochodów i właśnie oleje tej marki są rekomendowane do silników takich aut jak BMW, Ford, Seat, Volvo, Volkswagen, Audi, Honda czy Jaguar, co można znaleźć nie tylko na opakowaniu oleju, lecz także na korku wlewu oleju w tych samochodach. Jeżeli natomiast macie jakikolwiek problem z dobraniem oleju do swojego samochodu – nasz serwis służy pomocą. Również jeśli potrzebujesz wymiany oleju nasz serwis w Pruszczu Gdańskim jest do Twojej dyspozycji.