Wielu producentów zamiast koła zapasowego wyposaża samochód w tani zestaw naprawczy, podczas gdy za koło zapasowe lub dojazdowe należy dopłacić nawet kilkaset złotych. Zwykle zestaw naprawczy to pojemnik z płynem lub pianką uszczelniającą i niewielki kompresor. Rozwiązanie takie posiada pewne plusy:
- pozwala na wygospodarowanie dodatkowego miejsca w bagażniku (np. na butlę z gazem),
- umożliwia szybkie dokonanie naprawy koła,
- waży mniej niż koło zapasowe czy dojazdowe,
- nie wymaga siły, co w często w przypadku kobiet jest dużą zaletą – czasem zapieczone śruby są trudne do odkręcenia bez klucza z długą rączką.
Wydawałoby się, że takie rozwiązanie ma same zalety – po kilku prostych i krótkich czynnościach pozwala niewielkim kosztem dojechać na miejsce – najtańsze zestawy do naprawy koła kosztują od ok. 20 zł. W dodatku nie trzeba nawet brudzić sobie rąk.
Jak to działa?
Wszystkie zestawy naprawcze koła, choć różnią się niektórymi szczegółami, działają na tej samej zasadzie – należy wpuścić płyn/piankę do wnętrza koła poprzez wentyl, a następnie za pomocą kompresora uzupełnić powietrze. W przypadku gwoździa lub innego elementu, który uszkodził oponę i nadal w nim tkwi, nie należy go usuwać, dzięki temu łatwiej uszczelni się miejsce przebicia. Pierwsze kilka kilometrów należy pokonać z niewielką prędkością, aby zapewnić równomierne rozprowadzenie preparatu we wnętrzu opony. Dobrze jest co jakiś czas kontrolować, czy opona utrzymuje ciśnienie i w razie konieczności – dopompować powietrze. Producenci zalecają, aby maksymalna odległość pokonana na kole naprawianym zestawem naprawczym nie przekroczyła 50 km, jednak najlepszym wyjściem jest udać się do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, gdzie zostanie dokonana właściwa naprawa. Wulkanizatorzy sugerują, że bezpieczny dystans to ok. 25-30 km. Nie wolno też jechać zbyt szybko – maksymalna bezpieczna prędkość to 60-70 km/h.
Druga strona medalu
Zestaw naprawczy nadaje się do naprawy niewielkich przebić – maksymalnie do kilku milimetrów. Jest kompletnie nieprzydatny w przypadku większych uszkodzeń, rozdarć wzdłuż bieżnika lub dziur na boku opony. Opona załatana zestawem naprawczym nie będzie utrzymywać ciśnienia na poziomie pozostałych kół, co prowadzi nie tylko do szybszego zużycia, ale również zmniejsza bezpieczeństwo – koło nie jest przecież wyważone. Należy pamiętać, że jest to zawsze rozwiązanie doraźne. Problemem po użyciu takiego zestawu jest również to, że niektóre zakłady wulkanizacyjne nie chcą podejmować się naprawy opony, gdyż płyn lub pianka uszczelniająca mają silne właściwości klejące i są trudne do usunięcia. Bez dokładnego oczyszczenia opony oraz felgi, nie można dokonać prawidłowej wulkanizacji.
Zapraszamy do odwiedzenia naszego warsztatu na kontrolę pojazdu, podczas której sprawdzone zostanie nie tylko zawieszenie ale również stan ogumienia. Warto zapisać sobie również numer naszego assistance: 795 542 057 – może się przydać, gdy nie ma koła zapasowego, a zestaw naprawczy nie poradzi sobie z uszkodzeniem.