Na naszej szerokości geograficznej – pomimo tego, że zimy stają się z roku na rok coraz mniej dokuczliwe – niska temperatura i opady śniegu wymagają odpowiedniego przygotowania samochodu. Przegląd, zimowe opony i ewentualna wymiana płynów eksploatacyjnych to jedno – dodatkowe prace czekają na właścicieli kabrioletów. O czym należy pamiętać?
Posiadanie samochodów z nadwoziem typu kabriolet oznacza nie tylko pozytywy płynące z niewątpliwej przyjemności jazdy takim autem. To również obowiązki. Dach w takim samochodzie to bardzo często skomplikowana „machina” składająca się z niezliczonej ilości przekładni, siłowników, elektroniki i oczywiście poszycia. O każdy z tych elementów trzeba odpowiednio dbać – w przeciwnym razie właściciela czekają niemałe wydatki.
– W kabrioletach z dachem miękkim określanym mianem „soft top” należy pamiętać nie tylko o regularnym czyszczeniu, ale również o impregnacji. Brud ma to do siebie, że dostaje się w każdy zakamarek chropowatej powierzchni, dlatego cały proces mycia lepiej przeprowadzić ręcznie. Odpowiednie środki zakonserwują materiał, a dzięki temu całość nie będzie wchłaniać wilgoci – wyjaśnia Krzysztof Janisz, Prezes Grupy JANISZ z Pruszcza Gdańskiego.
Jeżeli tylna szyba dachu została wykonana z przeźroczystego tworzywa sztucznego warto do konserwacji regularnie używać odpowiednich środków. Z czasem jednak – na skutek działania temperatury i promieni UV – będzie konieczna jej renowacja. Podczas konserwacji nie można zapomnieć również o uszczelkach – do impregnacji służy między innymi specjalny silikonowy preparat. Warto również sprawdzić stan techniczny mechanizmu oraz – w razie potrzeby – uzupełnić płyn hydrauliczny w układzie, a także nasmarować wszystkie ruchome części.
– Podczas dbania o dach naszego kabrioletu warto trzymać się kilku zasad, którymi dzielą się i z powodzeniem stosują doświadczeni posiadacze takich samochodów. Przede wszystkim należy unikać mycia dachu pod wysokim ciśnieniem i na myjni automatycznej, a samo mycie miękkiego dachu lepiej wykonywać od przodu do tyłu auta. W zimie należy natomiast bezwzględnie pamiętać o usuwaniu śniegu przed wjechaniem do garażu – dodaje dziennikarz motoryzacyjny Północnej.TV, Bartłomiej Chruściński.
Zima to specyficzny i czasami bardzo trudny okres dla kabrioletu. Samochód ten najlepiej będzie się czuł w ciepłym garażu, tam też uniknie negatywnego wpływu niskiej temperatury i opadów atmosferycznych. Warto pamiętać o tym, że przynajmniej raz w miesiącu należy otworzyć dach, co pozwoli sprawdzić działanie i rozrusza cały mechanizm – trzeba przy tym unikać niskich temperatur, więc całą procedurę najlepiej przeprowadzać w ciepłym garażu. Samochód stojący „pod chmurką” najlepiej przykryć specjalnym wodoodpornym i paro-przepuszczalnym pokrowcem – wcześniej należy dach dokładnie osuszyć.
O składany dach – podobnie zresztą jak o wszystkie inne podzespoły w samochodzie należy odpowiednio i regularnie dbać. Zapraszamy do serwisu Grupy JANISZ w Pruszczu Gdańskim.