Piszczące hamulce – powód do zmartwień?
Zacznijmy od początku… piszczenie hamulców jest spowodowane wibracjami elementów układu. Drgania te mają różne częstotliwości – niektóre z nich są odbierane właśnie jako pisk. Problem ten może dotyczyć wszystkich samochodów bez wyjątku. Najczęściej oznacza konieczność wizyty w serwisie i kontroli układu hamulcowego. Niestety nie zawsze uda się wyeliminować pisk. Okazuje się, że sami producenci samochodów i części eksploatacyjnych nie do końca wiedzą, jak zapobiegać piszczeniu hamulców. Już dziś umów się na kontrole Twojego auta w naszym warsztacie mechanicznym w Pruszczu Gdańskim.
Czasami ten dźwięk to efekt niefortunnego doboru klocków do tarcz. Jeszcze w innych przypadkach to po prostu specyfika układu hamulcowego samochodu. Zawsze jednak przyczynę pojawiających się przy hamowaniu pisków należy dokładnie zbadać.
Hamulce odgrywają ważną rolę w zakresie bezpieczeństwa jazdy, dlatego należy zwracać uwagę na każde odstępstwa od prawidłowego działania układu. Częstym problemem wielu kierowców są niepożądane odgłosy przy hamowaniu. Sprawdź, o czym mogą świadczyć – pomogą Ci w tym eksperci z serwisu samochodowego w Pruszczu Gdańskim Grupy JANISZ!
Jak działają hamulce ?
Współczesne hydrauliczne układy hamulcowe wykorzystują prawo Pascala. Dzięki stałości ciśnienia w zamkniętym układzie hydraulicznym możliwe jest zwielokrotnienie siły nacisku na elementy robocze. Nacisk wywierany przez kierowcę na pedał hamulca powoduje, że w układzie powstaje ciśnienie cieczy (w naszym przypadku płynu hamulcowego), równomiernie działające na wszystkie ścianki cylindra/tłoczka. Zwielokrotniona siła umożliwia bezproblemowe dosunięcie okładzin ciernych do tarczy hamulcowej, wywołując tarcie. I hamujemy!
Piszczące hamulce – przyczyny
Elementem układu, który piszczy w czasie hamowania, są klocki hamulcowe. Nie zawsze jednak to one stanowią bezpośrednią przyczynę niepożądanych dźwięków. Klocki hamulcowe mogą być wprowadzane w drgania również przez inne części układu. Do najczęstszych przyczyn piszczenia hamulców należą:
- zły stan zacisku hamulca – brak odpowiedniego smarowania, przekrzywienie czy nawet zabrudzenie powodują, że klocki nie pracują optymalnie, pojawiają się luzy, a te przekładają się na drgania i w efekcie piszczenie hamulców. Okazuje się, że niewielu kierowców przy wymianie klocków hamulcowych zawraca sobie głowę zaciskiem, a to pierwszy krok do problemu z hamulcami. Z tego powodu wymianę klocków warto wykonać w profesjonalnym warsztacie, gdzie pracownik dokładnie sprawdzi i oczyści wszystkie elementy układu hamulcowego;
- zużyte tarcze hamulcowe – tarcze z reguły zużywają się wolniej niż klocki, więc również wymienia się je rzadziej. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, kiedy na częściowo zużytej i wyrobionej tarczy pracują nowe klocki. Nie pasują one idealnie do wyrobionej tarczy, zaczepiają o rant jej powierzchni i zaczynają drgać, co powoduje piszczenie hamulców. Dlatego też przy wymianie klocków hamulcowych należy skontrolować stan tarcz i w razie potrzeby – również je wymienić. Nie polecamy przetaczania tarcz hamulcowych, ponieważ z reguły ich grubość nie pozwala na wykonanie tego zabiegu;
- zużyta podkładka antywibracyjna – znajduje się ona między zaciskiem a klockiem hamulcowym, jej zadanie to niwelowanie drgań, powodujących niepożądane dźwięki. Jeżeli jest zużyta, przestaje pełnić swoją funkcję i należy ją wymienić.
Warto pamiętać, że jedynie regularna kontrola i profesjonalny serwis układu hamulcowego zapewnią bezpieczne i ciche hamowanie. Pomimo tego, że pisk pojawia się zazwyczaj samoczynnie, nie można liczyć na to, że również sam ustąpi. Piszczenie hamulców zawsze powinno być sygnałem do odwiedzenia warsztatu samochodowego w Pruszczu Gdańskim Grupy JANISZ!
Zapraszamy do kontaktu: BOK: 58 320-16-16